Online Marketing: Waarom is het belangrijk?

Waarom online marketing

Regelmatig krijg ik de vraag: waarom is Online Marketing belangrijk? Het antwoord is vrij simpel, namelijk: Je kunt gemakkelijk in één keer je gehele doelgroep bereiken. Als niemand je bedrijf weet te vinden, zul je niet ver komen. Bijna iedereen heeft een device die met het internet verbinding kan maken. Hierdoor is het belangrijk dat je online goed vindbaar bent. Om mijn antwoord nog sterker te maken.

In 2017 had 98 procent van de Nederlandse huishoudens thuis internet, het Europese gemiddelde was 87 procent 1.

En:

Nederland en Zweden scoorden in 2017 met 87 procent het hoogste in Europa als het gaat om internetgebruik met mobiele apparaten, buitenshuis of buiten het werk 2.

Ik zie online marketing als een investering in de toekomst. In deze tijd is online marketing voor bijna ieder bedrijf van belang. Een toepasselijke quote die me aan deze situatie doet denken:

“If not now, when?”

Onder andere dankzij bovenstaande vraagstuk besloot ik dit artikel te schrijven. Met online marketing heb je veel mogelijkheden om de doelgroep nog specifieker en sneller te bereiken.

Denk groot, start klein  

Ik hoor je denken: Waar begin ik? Voordat je gaat starten, moet je jezelf afvragen: Wat wil ik bereiken met Online Marketing? Wil je meer conversies genereren of wil je werken aan je merkbekendheid? Mijn visie is: denk groot, maar start klein. Te veel willen in één keer is not done.

Waar je gaat beginnen is voor iedereen anders. Vraag jezelf dan ook af: Waar zit mijn doelgroep? Begin daar.

Het “ik Google het even” scenario

Beeld je de volgende situatie in. Je hebt een discussie over een bepaald onderwerp. Beide zijn jullie ervan overtuigd dat je het bij het goede eind hebt. Nog geen vijf minuten later zegt een van de twee: “wacht, ik zoek het even op!”. Op dat moment weet ik al hoe laat het is. De telefoon wordt tevoorschijn getoverd en je gaat op Google zoeken naar de uitkomst. Meestal trek ik aan het kortste eind in dit soort situaties. De kern van dit verhaal? Als bedrijf wil je als eerste hit naar boven komen als iemand op zoek gaat naar zijn antwoord.

Het toepassen van Search Engine Optimalisatie (SEO)

Zelf ben ik een groot fan van SEO. Om wat hierboven staan nog sterker te maken is het belangrijk om na te denken hoe je als bedrijf met je website in Google staat. Online marketing hoeft niet altijd te zeggen dat je veel geld moet uit geven. SEO kost voornamelijk veel tijd en inspanning. Of zoals Internet Marketing Universiteit het zou zeggen:

SEO is de kunst van het scoren in de gratis (organische) resultaten van Google3.

SEO gaat vooral over de vraag:

Wat wilt mijn bezoeker lezen en hoe kan ik de beste pagina schrijven over dit specifieke onderwerp? Hoe zorg ik als bedrijf voor de beste zoek ervaring?

Tips:

1: Doe een gedegen zoekwoorden analyse;
2: Beschik over waardevolle content;
3: Zet de juiste zoekwoorden aan het werk;
4: Zorg voor een goede meta omschrijving;
5: Kies de juiste titel tag;
6: Maak gebruik van belangrijke tussenkoppen (H2, H3 etc.);
7: Gebruik interne links.

Hoe zit het met online adverteren? 

Het is naast SEO ook slim om te investeren in SEA. Hier moet natuurlijk wel budget voor zijn. Daarom stel ik altijd voor om te adverteren op zoekwoorden die echt belangrijk zijn. Klein beginnen en uitbreiden is noodzakelijk. Als je gaat adverteren op “brede” zoekwoorden kunnen de kosten aanzienlijk stijgen. Houd hier rekening mee!

Bedenk dus goed bij het opstellen van een advertentie: Wat is het doel van mijn advertentie? Wie wil ik bereiken en in welke fase zit de zoeker? De kans is groot dat je veel geld verliest als je dit soort vragen niet in overweging neemt. Stel jezelf dus veel vragen.

Als je gaat beginnen met Google Ads is het verstandig om je te verdiepen in de verschillende mogelijkheden. Er komt nogal wat bij kijken. Om die reden doe je er verstandig aan om verschillende Google Ads certificaten te behalen.

Naast Google Ads zijn er nog meer mogelijkheden om online te adverteren. Je moet daarbij denken aan Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter enzovoort.

Conclusie, als je SEO goed weet te combineren met online advertising kan ik je veel goeds voorspellen.

Haal nieuwe klanten binnen 

Door Online Marketing is het mogelijk om grote hoeveelheden nieuwe klanten binnen te halen. Je kunt aanwezigheid creëren op ieder gewenst moment en beter nog op ieder device. Als je goed weet in te spelen op belangrijke momenten kun je succesvol zijn. Hierdoor zal de kans op meer bereik, bekendheid en conversies opvallend toenemen.

Verandering van het consumentengedrag 

Er is nog een reden waarom online marketing zo belangrijk is. Door alle nieuwe technologische ontwikkelingen veranderd ons gedrag. In Nederland winkelde in 2018 77,8% van de mensen van 16 tot 75 jaar online4. Ook onderstaande geeft weer dat het gedrag van consumenten veranderd is.

In de Retail Buying Study zijn van 4000 respondenten de customer journey in kaart gebracht. Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 59% van de klanten online start met oriënteren.

online marketing funnel

Tot slot, is het van groot belang om je online marketing strategie op orde te hebben. Online marketing is continu in beweging. Mijn motto: Blijf bezig met je online strategie om niet achter de feiten aan te lopen. Als je wilt groeien kom je er niet onderuit om mee te groeien met de nieuwe generaties die een “mobile first mindset” hebben. Klanten besteden steeds meer tijd online. Gemiddeld zit een individu zo’n 4 uur per dag op het internet 5.

Daarnaast is de kans groot dat je concurrent op internet goed vindbaar is. Nog een reden om vandaag nog aan de slag te gaan met Online Marketing.

  1. (2018, 3 februari). Nederland koploper in Europa met internettoegang Geraadpleegd op 8 januari 2019, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/05/nederland-koploper-in-europa-met-internettoegang.
  2. (2018, 3 februari). Nederland koploper in Europa met internettoegang Geraadpleegd op 8 januari 2019, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/05/nederland-koploper-in-europa-met-internettoegang.
  3. IMU. (z.d.). SEO | 100+ Tips om hoger in Google te komen. Geraadpleegd op 8 januari 2019, van https://imu.nl/category/seo/
  4. Centraal Bureau voor de Statistiek. (2016c, 24 augustus). Meer nederlanders shoppen online. Geraadpleegd op 8 januari 2019, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/24/meer-nederlanders-shoppen-online
  5. GroupM ‘State of Digital’ Report: Time with Online Media to Surpass Linear TV in 2018: https://www.prnewswire.com/news-releases/groupm-state-of-digital-report-time-with-online-media-to-surpass-linear-tv-in-2018-300639343.html

2 Replies to “Online Marketing: Waarom is het belangrijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.