Hoe start je met Facebook advertising?

Hoe start je met Facebook Advertising

Regelmatig word ik benaderd door ondernemers met de vraag: Hoe start je met Facebook advertising? Met meer dan 10.5 miljoen Nederlandse Facebook gebruikers is dat een terechte vraag1. Het antwoord: Volg een workshop, verdiep je in de theorie of zoek naar tutorials. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. In dit artikel zal ik dan ook de stappen toelichten, zodat adverteren op Facebook ook voor jouw onderneming mogelijk is.

Side note: Dit is gericht op de basis.

Stap 1: Het maken van je eerste Facebook ad

Om te beginnen is het belangrijk dat je een Facebook pagina hebt. Anders gaat het helaas niet lukken om te starten met facebook advertising. Onderstaande afbeelding laat zien waar je moet beginnen om je eerste facebook ad te maken.

Opzetten facebook advertentie account

Let op: Als je op advertenties maken klikt, dan zul je direct in een scherm komen waar je een advertentie kunt maken. Logisch, maar het kan voor de beginner nogal confronterend zijn. Behalve als je al enige kennis hebt van Facebook advertising.

Stap 2: Selecteer je marketing doelstelling 

Er zijn verschillende marketingdoelstellingen om je doelgroep te bereiken. Tegelijkertijd zijn er drie belangrijker pijlers: bekendheid, overweging en conversie. Ik kies zelf graag voor conversies en verkopen uit catalogus. Echter, is dat afhankelijk in welk stadium je onderneming zit.

Een voorbeeld: Onlangs gaf ik een workshop Facebook Marketing aan ImaginebyKim in Rotterdam. Een toffe winkel/webshop in high street fashion. Kim wilde graag meer verkopen via Facebook. Ik beveelde om die reden de marketingdoelstelling ‘verkopen uit catalogus’ aan. Vervolgens liet ik het marketing team zien hoe ze iedere stap moesten doorlopen. De doelstelling was vrij simpel: Meer conversies behalen voor hun webshop. Anders gezegd: Een productcatalogus campagne opstellen van alle producten die ze verkopen. Op deze manier had Kim in een maand tijd 29 extra bestellingen and counting tegen een ROAS van 6,47.

Bedenk als onderneming goed wat je wilt bereiken met je Facebook advertenties. Anders doe je maar wat. Het selecteren van een marketingdoelstelling ziet er als volgt uit:

Facebook marketing doelstellingen

Wanneer je op de gewenste doelstelling klikt (in dit geval merkbekendheid), zul je een naam kunnen toewijzen aan je campagne. Ik geef mijn campagnes altijd een logische naam. Op die manier kan ik ze makkelijk terug vinden.

Een voorbeeld: [bedrijfsnaam] [type advertentie] [collectie] [producten]

Voer hier de campagnenaam in

Stap 3: kies je doelgroep 

Als je net start met betaald adverteren op Facebook kan het moeilijk zijn om de juiste doelgroep te bereiken. Hierdoor is het belangrijk om te experimenteren tot je de juiste doelgroep weet te bereiken. Ik raad aan om te kijken in Google Analytics om je experimenten sneller te laten verlopen. In Google Analytics kun je namelijk snel achterhalen wie je core doelgroep is.

Met het ingebouwde targeting systeem kun je veel kanten op. Een greep uit de mogelijkheden waar je op kan sturen zijn:

  1. Plaats;
  2. Leeftijd;
  3. Relatie;
  4. Opleiding;
  5. Speciale gebeurtenissen;
  6. En nog veel meer toffe opties.

Kies je Facebook doelgroep

Stap 4: Kies waar je de advertentie wilt gaan plaatsen

Standaard geeft Facebook de optie om op ieder kanaal te adverteren. Toch raad ik het af om deze optie te kiezen. Om die reden bepaal ik zelf waar advertentie getoond zal worden. Dat werkt naar mijn menig beter!

Facebook plaatsing

Stap 5: Budget en planning

Er zijn op Facebook twee mogelijkheden om een budget op te stellen. Een dagelijks budget of een looptijd budget. Zelf ben ik een voorstander van een dagelijks budget. Hierdoor heb je naar mijn mening meer controle over de effectiviteit van je advertentie. Loopt je advertentie goed? Dan heb je altijd nog de mogelijkheid om je dagelijks budget te verhogen of te verlagen. Bij een looptijd budget zal dat lastiger zijn.

Facebook planning en budget

Stap 6: Het maken van de perfecte advertentie 

Hoe wil je dat je advertentie eruit komt te zien? Het hangt allemaal af van je marketing doelstelling. Er zijn op Facebook vijf (zes met ervaring op volledig scherm) mogelijkheden, namelijk:

Facebook advertentie mogelijkheden

In de praktijk ziet dat er zo uit:

Voorbeeld 1: Carousel advertentie

Voorbeeld 2: Canvas advertentie (full screen experience)

Om een perfecte advertentie te maken is het goed om de volgende punten in acht te nemen:

Advertentie overview

1 Afbeelding: zorg dat je een afbeelding gebruikt van hoge resolutie die ondersteund wordt door Facebook.

2 Headline: schrijf een pakkende headline.

3 USP’s: schrijf onder de headline enkele USP’s van het bedrijf.

4 Product omschrijving: beschrijf het artikel dat je verkoopt.

5 Extra omschrijving: hoeveel kost het product? Of andere belangrijke informatie!

6 CTA: kies voor de juiste Call To Action! Shoppen, meer bekijken, meer informatie of een andere optie!

Achter de schermen ziet dat er zo uit: 

Advertenties achter de schermen

Tip: vergeet de URL van je webshop niet in te vullen!

Conclusie

Bij het maken van je eerste advertentie en elke advertentie die er zal volgen bedenk dan: Wat is mijn doel? Wie probeer ik te bereiken? Is het een advertentie die aanzet tot actie? Het beantwoorden van deze drie vragen zullen je helpen bij het definiëren bij het maken van je Facebook advertenties.

Ik wens je veel succes en plezier met het maken van Facebook advertenties en het realiseren van je doelen!

Aanrader: De toekomst van Online Marketing

  1. Statista. (2014). Forecast of the number of Facebook users in the Netherlands from 2014 to 2018. Geraadpleegd op 26 januari 2019, van https://www.statista.com/statistics/283635/netherlands-number-of-facebook-users/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.