Google game of the year 2018

Game of the year 2018
2 min leestijd

Met slechts een paar dagen te gaan tot het nieuwe jaar, heeft Google zojuist een nieuw spel op de markt gebracht. Daarmee wilt Google vooral terugblikken op het jaar 2018. Dat doen ze erg goed. Het gaat hier natuurlijk om: Google game of the year 2018. Als Online Marketing specialist vind ik dit geweldig. Ik had een score van 386… Niet slecht al zeg ik het zelf. Onder het mom: Pics or it didn’t happen. Hierbij het bewijs. Ik speelde het spel bijna uit. Helaas.

Game of the year 2018 score

Het eerste spel van Google

Dit is de eerste keer dat Google hun zoekresultaten in de vorm van een spel heeft gepubliceerd. Een leuke verrassing, al zeg ik het zelf. Tijdens het spelen krijg je verschillende vragen gesteld. vragen zoals:

Naar welke maan werd er in 2018  het meest gezocht?

of

Naar welke elektronische apparaat werd er in 2018 het meest gezocht?

Het spel kun je natuurlijk niet vergelijken met Red Dead Redemption 2, Fortnite of elk ander spel op de markt, maar wel leuk om even uit te proberen. Als marketeer vond ik het vooral grappig om erachter te komen welke resultaten er naar voren zouden komen. Verder heb je tijdens het spelen drie levens. Alhoewel ik ergens tijdens de twaalfde ronde een bonus hartje kreeg. Iets met geluk? Ik denk het niet. Daarna ging het bergafwaarts en kon ik het spel niet uitspelen. Jammer!

Google is niet de eerste 

Niet alleen Google komt naar buiten met data over hun gebruikers. Ook een bedrijf als Spotify laat hun gebruikers weten waar zij het meeste naar luisterde in 2018. Zo kun je bijvoorbeeld allerlei toffe statistieken checken over het afgelopen muzikale jaar. Ik schrok bijvoorbeeld dat ik meer dan 30.000 minuten had geluisterd naar Spotify. Bizar! Wat ik vooral tof vond, is dat je je muzieksmaak kan vergelijken met de rest van de wereld. Ik heb iets met data. Zo track ik bijvoorbeeld ook hoe vaak ik op mijn muis heb gedrukt. Oops.

Een leuke ontwikkeling 

Al met al, vind ik het als marketeer een toffe ontwikkeling. Ik stem voor dat meer bedrijven zulke data naar buiten brengen. Al kan ik mij voorstellen dat dit niet op ieder bedrijf van toepassing is.

Heb jij nog leuke voorbeelden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.