De toekomst van online marketing

De toekomst van online marketing

Deze week was ik aanwezig op de webwinkel vakdagen. Een tof evenement die in het teken staat van, correct me if i’m wrong, e-commerce. Als Online Marketeer mag je de Webwinkel Vakdagen niet overslaan. Het vraagstuk die in mijn ogen centraal stond was: “Hoe ziet de toekomst van Online Marketing eruit?” Simpel gezegd: De toekomst van online marketing zal een combinatie zijn van de meest succesvolle technieken uit het verleden, gecombineerd met de groeiende behoefte om alles te personaliseren.

Ook interessant: Online Marketing: Waarom is het belangrijk?

Hier volgen enkele van de belangrijkste en tofste trends die we in de toekomst zullen gaan zien.

Social Media zal de wereld overnemen

Klinkt nosedive je bekend in de oren? Nee? Het is een aflevering uit de realistische scifi-serie ‘Black Mirror’ van Netflix. In deze aflevering krijgt iedereen een score van 1 tot max 5 sterren. Iedereen krijgt deze score te zien. Niet alleen op Social Media, maar ook als je op straat loopt. Al je handelingen worden beoordeeld via mobiel. Dat wil zeggen dat:

De score van invloed is op de sociale en economische status van een individu en bepaalt wie zijn of haar vrienden zijn, welke bedrijven geïnteresseerd zijn en nog veel meer.

Science fiction? Misschien voor nu, maar we zijn aardig op weg. Wat betekend dit voor marketeers? We verkrijgen een diepere kennis van onze klanten om nog gerichter onze diensten aan te bieden, omdat de AI-algoritmen op Social Media steeds geavanceerder worden. Ratings, ranks, reviews worden steeds belangrijker voor ons.

Ook als persoon zullen we straks beoordeeld worden. Ouch. Uber? Om maar even een voorbeeld te noemen.

De kleine momenten worden belangrijker

Hoe vaak pak je dagelijks de telefoon om snel iets op te zoeken? Als ik naar mijzelf kijk, zou ik zeggen zo’n twintig keer per dag. Dit zijn de momenten die belangrijker worden. Al in 2015 kwam Google met het concept: micro-moments. In een micro-moment is iemand op zoek naar een snelle oplossing voor zijn of haar probleem. Als bedrijf moet je hier op in kunnen spelen door op dat moment op de juiste plek aanwezig te zijn. kortom inspelen op de impuls behoeften van de consument is belangrijk!

It’s the little moments that make life big

Snel, sneller, snelst. En dan nog sneller

Ken je dat? Je bezoekt een website, maar deze laad niet. Tenminste niet zo snel als dat je zou willen. Ondertussen heb je al een andere website bezocht die wel snel laad. Herkenbaar? Voor mij wel. Ik hoor je denken: “is de snelheid van mijn website echt zo belangrijk?” Volgens Google wel. Voor iedere seconden dat een klant langer moet wachten is de kans op een conversie 20% kleiner.

laadtijd website

Al met al, moeten marketeers goed nadenken over het verbeteren van de volledige mobiele website ervaring om succes in de toekomst te garanderen. Snelheid is hierbij de sleutel. Hoe geweldig een mobiele website er ook uitziet, als deze langzaam laadt, zullen gebruikers hem verlaten.

Een gesproken zoekopdracht starten

In de toekomst zullen we met machines praten alsof ze echt zijn. Er zit in de toekomst niets anders op dan deel te nemen aan deze mooie evolutie. Ik heb het hier natuurlijk over Voice search. Ik merk dat ik steeds vaker een gesprek met mijn iPhone voer. Dit gesprek voerde ik laatst nog:

Ik: Hé, siri: Zoek een hotel bij mij in de buurt.

Google: Oké, een optie in de buurt is Van der Valk Hotel Rotterdam op Krommeweg. Wil je deze?

Ik: Ja.

Google: Oké. Ik kan bellen of een routebeschrijving maken. Zeg maar wat je wilt.

In dit geval koos ik voor geen van beide, want ik was niet echt naar iets aan het zoeken. Wat tof is om te zien is dat van der valk de grootte winnaar is. Zonder dat ik enige resultaten heb gezien krijg ik te horen dat Van der Valk in de buurt is. Het is belangrijk dat je deze posities als bedrijf weet te bemachtigen, want Voice Search gaat de toekomst worden. Loop met deze technologie niet achter, maar ga aan de slag met een virtuele assistent. Begin bijvoorbeeld met je smartphone. Stel vragen en kijk naar de resultaten. Toch heeft Voice search nog een lange weg te gaan. Onderstaand zegt genoeg.

Ok google fail

One Reply to “De toekomst van online marketing”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.